Radovan Hýbl - grafik a webdizajnér

Radovan Hýbl - 10.10.2024

Interiérový dizajn, tvorba vizualizácií, architektonických návrhov alebo projektovej dokumentácie v spojení s realizáciou rekonštrukčných prác alebo komplexnej výstavby predstavujú na Slovensku pomerne konkurenčný segment. Ak chcete v tejto oblasti vyniknúť a získať viac zákazníkov, musíte proaktívne využívať dostupné marketingové nástroje.

V tomto článku sa pozrieme na tri základné nástroje, ktoré vám môžu pomôcť v budovaní vášho biznisu a postupnom získavaní zákazníkov.

1. PPC reklama

Prvým, avšak podľa môjho názoru (samo o sebe) najmenej efektívnym, nástrojom je PPC (Pay Per Click) reklama. Predstavuje model online reklamy, pri ktorej ako inzerent platíte za každé kliknutie na váš reklamný inzerát. Ten môže mať rozličnú formu.

PPC reklama vám poskytuje cielenie, ktoré zabezpečí, že ňou budete oslovovať relevantné publikum, ktoré (pri správnom nastavení reklamy) vyhľadáva vaše služby a má o ne skutočný záujem.

Pri publiku môžete cieliť napríklad na nasledovné kritériá:

 

  • Demografické údaje: Informácie o veku, pohlaví, stave, príjme domácnosti.
  • Geografická poloha: poloha používateľa webu alebo aplikácie.
  • Kontextové signály: napríklad vyhľadávané kľúčové slová.
  • Témy záujmu: oblasti záujmu vašich potenciálnych klientov.
  • Zoznamy: osobné údaje zákazníkov.

Ako to funguje?

Samotná PPC reklama funguje na báze automatického aukčného systému, do ktorého sa so svojou zadanou reklamou zaradíte. V ňom súperia reklamy cielené na konkrétne kľúčové slová. V súťaži vyhráva reklama s najlepšou kombináciou relevancie a ponukovej ceny.

Čím je cena a relevancia vašej reklamy vyššia, tým vyššiu pozíciu v aukcii získate a tým sa zvyšuje aj pravdepodobnosť, že na vašu reklamu skutočne klikne potenciálny záujemca o vaše služby.

PPC reklama

PPC reklama vám zabezpečí okamžitú návštevnosť. Foto: Pexels.

Kde inzerovať?

Ak neviete kde je možné si PPC reklamu objednať, do pozornosti vám dávam nasledovné platformy: 

  • Vyhľadávače. Patria sem napr. Google, Seznam alebo Bing.
  • Sociálne siete. Najvýznamnejšie sú Facebook, Instagram a TikTok.
  • Cenové porovnávače. Napr. Heuréka alebo Najnákup.

Väčšina PPC špecialistov sa sústreďuje na  Google Ads alebo Meta Ads, ktoré sú v súčasnosti „must have“.

Relatívnou novinkou je aj reklama na sociálnej sieti TikTok, ktorá sa neustále rozširuje o nové formáty a zabehnutým hráčom konkuruje predovšetkým nízkou cenou. Vzhľadom na vysoký a neustále rastúci trhový podiel určite stojí za úvahu aj táto platforma.

Prepojenie s vlastnou platformou

Povedzme, že reklamu sa vám podarilo úspešne nastaviť a zacieliť na relevantné publikum, vytvorili ste vizuálne atraktívnu grafiku, ktorá dokáže zaujať vašich potenciálnych klientov a zadali ste aj chytľavé copy, ktoré ich doslova núti kliknúť na reklamný post, čo ďalej?

Ideálnym riešením je vytvorenie vlastnej platformy, na ktorej dokážete vašu novo získanú návštevnosť viesť vytvorenou zákazníckou cestou. Tou platformou by mala byť pristávacia stránka (landing page). Mala by mať zodpovedajúcu štruktúru, ktorá smeruje návštevníka k vykonaniu požadovanej konverzie.

Podrobnosti o povinných prvkoch landing page nájdete napríklad v článku Landing page, čo to je a čo má obsahovať?

Aký je jednoduchý spôsob na vytvorenie landing page? Využiť môžete obrovské množstvo online nástrojov. Najpoužívanejším pre neprogramátorov je redakčný systém WordPress. Je používateľsky prívetivý a poskytuje všetko, čo potrebujete na tvorbu pristávacej stránky alebo webu. K dispozícii máte navyše širokú podporu online komunity.

Celé to teda funguje tak, že sa reklama zobrazí čitateľovi, zaujme ho a donúti ho na ňu kliknúť. Po prekliknutí je čitateľ presmerovaný na vašu pristávaciu stránku, kde ho vediete k vykonaniu požadovanej konverzie. Tou nemusí byť hneď objednanie vašej služby.

Môže ísť napríklad aj o konverziu vo forme stiahnutia vášho e-booku výmenou za uvedenie kontaktných údajov. Tie neskôr využijete na to, aby ste potenciálnych zákazníkov mohli oslovovať prostredníctvom e-mailu.

Zhrnutie

Na záver treba povedať, že práca s PPC reklamou je pomerne náročná a vyžaduje si určitú úroveň expertízy. Ak s ňou nemáte skúsenosti, odporúčam vám si o nej, pred samotným spustením, čo najviac naštudovať alebo sa obrátiť na profesionálov.

PPC reklama je skutočne mocný nástroj na privádzanie návštevnosti, avšak akonáhle ju vypnete, návštevnosť spadne takmer na nulu.

Ďalšou nevýhodou je, že aj keď sa návštevník preklikne na vašu platformu, pokiaľ o vás v minulosti nikdy nepočul, je malá pravdepodobnosť, že vám bude dôverovať a že si aj skutočne objedná vašu službu. Tým sa zvyšuje finančná náročnosť na jeho využívanie u začínajúcich alebo menej známych architektov, či dizajnérov.

V konečnom dôsledku to znamená, že čím menej ste známi, tým vyšší rozpočet si musíte vyčleniť na reklamu. Naopak, vaša zákaznícky známejšia konkurencia spravidla dosahuje v reklamných kampaniach vyššiu výkonnosť za menej vložených finančných prostriedkov.

Tento hendikep hrá dlhodobo proti vám a je veľmi ťažké ho prekonať. Je to ako by ste pretekali s profesionálnym športovcom v behu a ešte proti vám fúkal vietor.

Výhody:

  • Rýchle výsledky: Vaše reklamy sa môžu zobrazovať okamžite po spustení kampane.
  • Cielenie: Môžete presne zacieliť na svoju cieľovú skupinu podľa záujmov, demografických údajov a ďalších relevantných faktorov.
  • Kontrola nad rozpočtom: Presne viete, koľko investujete a získate aj odhad akvizície.

Nevýhody:

  • Náklady: Do reklamy musíte neustále investovať nemalé finančné zdroje.
  • Komplexnosť: Správa PPC kampaní vyžaduje znalosti a skúsenosti.
  • Krátkotrvajúci efekt: Po zastavení kampane sa počet kliknutí výrazne zníži.

2. Natívna kampaň

Druhou možnosťou je tzv. natívna kampaň. V podstate ide o objednávanie platených článkov v mienkotvorných a autoritatívnych médiách. Na základe mojich skúseností viem povedať, že natívna kampaň predstavuje výrazne efektívnejší nástroj, než je priama reklama. Kvalitné magazíny majú vybudovanú slušnú organickú návštevnosť, ktorú vám týmto spôsobom poskytujú k dispozícii.

Navyše, ak venujete čas správnemu výberu média, táto návštevnosť vie byť veľmi kvalitná. Inzertné médium je potrebné vyberať si nielen podľa jeho autority, ale aj podľa jeho relevancie. Ako interiérový dizajnér, či architekt sa obracajte na magazíny, ktoré sa venujú segmentu bývanie. Tým si zabezpečíte, že vaše články sa dostanú do pozornosti vašej cieľovej skupiny.

A to stále nie je všetko. Okrem samotnej návštevnosti vám články v médiách prinesú aj pridanú hodnotu v podobe vašej prezentácie ako odborníka. A to je ten najvýznamnejší efekt, ktorý vám inzercia v médiách prináša. Návštevnosť si dokážete získať aj reklamou, ale tá vám nevybuduje dôveru u vašich potenciálnych zákazníkov. A bez dôvery nebudú prichádzať objednávky.

Predstavte si, že chcete začať investovať, ale vôbec sa nevyznáte vo financiách. Všade na vás vyskakuje reklama rôznych investičných produktov, ale vy sa nedokážete rozhodnúť, ktorý z nich je pre vás vhodný. Neviete, ktorý finančný poradca je v skutočnosti seriózny a dokáže vám naozaj pomôcť. Ak si ale prečítate pár článkov, kde vám odborník zadarmo poskytne svoje know-how bez toho, aby za to od vás hneď niečo požadoval, vzbudí to vo vás pocit dôvery. Keď sa nakoniec rozhodnete pre konkrétny produkt, s najväčšou pravdepodobnosťou oslovíte na jeho obstaranie práve jeho.

No a úplne rovnako to funguje aj vo vašom segmente. Vašu reputáciu je potrebné stavať v prvom rade na dôvere vašich potenciálnych klientov. A to je presne to, čo vám poskytnú články v relevantných médiách.

Ak sa sami na tvorbu článkov ešte necítite, nevadí. Kvalitné redakcie disponujú odborne zdatnými autormi a copywritermi, ktorí v spolupráci s vami dokážu článok vypracovať, prípadne zrevidovať. Stačí im poskytnúť dostatok informácií o vašom podnikaní a cieľovej skupine.

natívna kampaň

Natívna kampaň vybuduje vašu reputáciu a dôveryhodnosť. Zdroj: Anthony Boyd.

Ako to funguje?

Objednávanie článkov v médiách znamená zaplatiť za zverejnenie článku o vašej osobe, podnikateľskom odvetví alebo vami poskytovaných službách v časopisoch, novinách alebo na webových stránkach.

V tomto prípade platí, že čím menej sa charakter článku javí ako reklamný, tzn. čím menej je zameraný na vašu osobu alebo službu, tým vzbudzuje viac dôvery u čitateľov. Namiesto sebaprezentácie by ste sa tak mali skôr sústrediť na problémy čitateľov a poskytnúť im požadované riešenia. Za to vás v budúcnosti dokážu vyvážiť zlatom.

Ako si zverejnenie článku objednať?

Prvou možnosťou je priamo osloviť médium, ktoré vyhovuje vašim kritériám a je relevantné pre vaše publikum. Druhou možnosťou je využiť službu sprostredkovateľa, ktorý všetko dohodne za vás, podrobne vám vysvetlí celý postup a na základe množstevnej zľavy vám spravidla poskytne aj nižšiu cenu, ako by ste získali pri priamom oslovovaní.

Ak máte záujem publikovať články na autoritatívnych slovenských weboch viac informácií získate v sekcii natívna kampaň.

Zhrnutie

Jedným z najúčinnejších spôsobov, ako dosiahnuť váš cieľ v podobe zvýšenia objednávok, je stať sa uznávaným odborníkom vo vašej oblasti. A to sa dá dosiahnuť prostredníctvom natívnej kampane, teda distribúcie kvalitných odborných článkov k vašej cieľovej skupine.

Túto stratégiu úspešne využívajú mnohí podnikatelia, prečo by ste ju teda nevyužívali aj vy?

Výhody:

  • Zvýšenie dôveryhodnosti: Článok v renomovanom médiu zvyšuje vašu odbornú autoritu.
  • Široký dosah: Môžete osloviť veľké množstvo potenciálnych zákazníkov.
  • Dlhodobý efekt: Článok zostane online alebo v tlačenej podobe dlhší čas a bude vám prinášť organickú (bezplatnú) návštevnosť dlhodobo. Nielen v čase, keď ste si ho zaplatili.

Nevýhody:

  • Vysoké náklady: Objednávanie článkov môže byť drahé, najmä v prípade veľkých médií.
  • Obmedzená kontrola: Nie vždy máte úplnú kontrolu nad obsahom článku alebo jeho umiestnením.
  • Dlhé čakacie doby: Zverejnenie článku môže trvať niekoľko týždňov alebo mesiacov.

3. Blog

Je online formát obsahového marketingu, ktorého cieľom je vybudovanie spojenia medzi vami ako autorom blogu a vašou cieľovou skupinou. Tvorba obsahu a písanie vlastných článkov generuje pre vás relevantné publikum s vysokým potenciálom na vykonanie konverzie. Vytvorený obsah môžete zverejniť na svojom vlastnom webe alebo na iných blogovacích platformách.

Prečo písať odborné články?

Články zvýšia povedomia o vás. Umožnia vám osloviť širšie publikum a tým zvýšiť povedomie o vami poskytovaných službách. Prostredníctvom blogu dokážete prilákať nových potenciálnych zákazníkov, ktorí hľadajú riešenia vo vašom segmente.

Ak svoje články správne optimalizujete pre vyhľadávače, dokážete zlepšiť vaše umiestnenie v SEPR-e a získať viac organickej, teda bezplatnej,  návštevnosti.

A nakoniec si vybudujete autorituzískate si dôveru vašich klientov. Pravidelné publikovanie článkov vás posunie do pozície odborníka, na ktorého sa budú ostatní s dôverou obracať.

Ako na to?

Buďte originálni a vyberte si témy, ktoré zaujímajú vašich klientov. Píšte o aktuálnych trendoch v interiérovom dizajne alebo stavebníctve. Nevyhýbajte sa však ani tzv. evergreen témam, ktoré vám budú prinášať návštevnosť dlhodobo.

Zvážte aj vašu špecializáciu, teda zameranie sa na konkrétnu oblasť interiérového dizajnu, aby ste sa odlíšili od vašej konkurencie.

Poskytnite svojim čitateľom praktické rady a zdieľajte s nimy cenné tipy a triky pre zlepšenie ich bývania. Rozprávajte o vašich projektoch a zdieľajte svoje skúsenosti z praxe.

Píšte aj o často kladených otázkach, ktoré sa týkajú interiérového dizajnu. Nájsť ich môžete napríklad v obdborných skupinách na sociálnych sieťach.

Štruktúrujte svoje články a začleňte do nich aj vizuálne prvky, ktoré podporia čítanosť vašich článkov. Neváhajte použiť kvalitné obrázky, fotografie alebo infografiky.

vizualizácia bytu

Relevantné vizuálne prvky pomôžu vášmu textu vyniknúť. Zdroj: Midjourney.

Optimalizujte články pre vyhľadávače. Zamerajte sa na relevantné kľúčové slová, ktoré ľudia používajú pri vyhľadávaní informácií o interiérovom dizajne a napíšte pútavé meta titulky a popisy, ktoré povzbudia ľudí na kliknutie na váš článok.

Zdieľajte svoje články na sociálnych sieťach a v e-mailových newsletteroch. Môžete tak získať dodatočnú návštevnosť.

Budujte si komunitu čitateľov a odpovedajte na ich otázky v komentároch. V závere každého článku zhrňte jeho hlavné myšlienky a vyzvite čitateľa k ďalším krokom.

Nezabudnite analyzovať vaše výsledky. Pravidelne sledujte, ktoré činnosti vám prinášajú najlepšie výsledky, ktoré články majú vyššiu čítanosť a čim sa líšia od tých menej úspešných. Svoju stratégiu sa snažte neustále optimalizovať podľa potreby.

Kde prevádzkovať blog?

Najpoužívanejšou platformou na blog je, už spomínaný, redakčný systém WordPress. Treba si však naliať čistého vína. Nebude to jednoduché, ani rýchle. Rím nepostavili za jeden deň a ani váš blog nevybudujete za noc. Bude vás to stáť veľa času, kým sa dostanete na požadovanú sledovanosť. Čas vám bude zaberať aj technická údržba blogu, jeho aktualizácie a zálohovanie.

blogerka

Vlastný blog vytvorí spojenie medzi vami a vašou klientelou. Foto: Pexels.

Ak hľadáte časovo úspornejšie a efektívnejšie riešenie, ktoré vás rýchlejšie priblíži k vaším cieľom, skúste sa spoľahnúť na Team blog a využite silu kolektívu blogerov.

Pokiaľ ste sa rozhodli pre samostatnú tvorbu článkov, ale nechcete sa venovať technickému zabezpečeniu vašej platformy, viac informácií získate v službe Team blog, ktorú môžete využívať úplne zadarmo. Benefitom pre vás bude výrazne vyššia návštevnosť oproti samostatnému blogu a odborná podpora.

Zhrnutie

Prevádzovaním vlastného blogu môžete vytvárať hlboké väzby s vašimi potenciálnymi zákazníkmi. Všetko ide podľa vami stanovených pravidiel a iba vy rozhodujete o tom, aký článok uverejníte a kde bude umiestnený.

Ak nemáte dostatok času (spravidla ide o desiatky mesiacov až roky) alebo skúseností s vedením blogu, môžete sa zapojiť do platformy, na ktorej pôsobia viacerí blogeri z rôznych odvetví. Tak sa nebudete musieť starať o technickú stránku prevádzky blogu a získate aj vyššiu sledovanosť.

Výhody:

  • Nízke náklady: Písanie článkov je lacnejšie ako PPC reklama alebo natívna kampaň.
  • Úplná kontrola: Máte absolútnu kontrolu nad obsahom a dizajnom vašich článkov.
  • Dlhodobý efekt: Články na vašom webe vám môžu prinášať návštevnosť mnoho rokov.
  • SEO: Optimalizované a kvalitné články môžu zlepšiť vaše umiestnenie vo vyhľadávačoch a získať vám dodatočnú bezplatnú návštevnosť.

Nevýhody:

  • Časová náročnosť: Písanie kvalitných článkov vyžaduje čas a úsilie.
  • Technická náročnosť: Blog treba zabezpečiť aj po technickej stránke, čo si vyžaduje skúsenosti a časovú vyťaženosť.
  • Pomalšie výsledky: Získavanie nových zákazníkov prostredníctvom článkov môže trvať dlhšie ako pri PPC reklame.

Tak čo, ktorá možnosť je pre vás najlepšia?

Snažil som sa vám poskytnúť pohľad na paletu veľmi účinných nástrojov, ktoré máte vo vašej situácii k dispozícii. Samotný výber správnej cesty už ale závisí od vašich priorít, stanoveného rozpočtu, definovaných cieľov a samozrejme, aj vašich časových možností.

Nakoniec možno zistíte, že sa ani nemusíte rozhodnúť pre jednu stratégiu, ale zvolíte si kombináciu všetkých troch možností. Nič vám predsa nebráni začať písaním vlastných článkov na svojom blogu, postupne investovať do PPC reklamy a občas si objednať aj článok v nejakom prémiovom médiu. Môžete tak dosiahnuť skutočne zaujímavé výsledky a vaši kolegovia od konkurencie vám budú len slepo závidieť. 😊

Chcete sa dozvedieť viac o tom, ako môžete využiť online marketing na podporu svojho podnikania? Neváhajte ma kontaktovať, rád sa s vami nezáväzne a bezplatne pobavím o vašich možnostiach.